Asus AiMesh AC1900

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Asus AiMesh AC1900 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

Rozen111 18-10-2018

Super Mesh Router

Geschreven voor: Asus AiMesh AC1900

Omdat ik niet tevreden was over mijn huidige Wifi-router ben ik overgestapt naar de Asus Aimesh AC 1900 Router. De routers worden geleverd met separate voeding, en duidelijk handleiding en quick start-guide. De handleiding heb je eigenlijk niet nodig.
De Asus Aimes AC 1900 Wifi routers zien er robuust uit en zijn uitgerust met drie draai en kantelbare antennes om de signalen goed te kunnen ontvangen en verzenden naar alle kanten.
Installatie
De routers kunnen in een mesh-structuur worden neergezet om een zo groot mogelijk bereik te krijgen. Ze kunnen onderling via ethernet kabel of via Wifi worden verbonden. Na het lezen van de duidelijke quickstart guide gelijk de eerste router geïnstalleerd. Het installeren is eenvoudig wanneer je de instructie volgt. De router heb ik zowel als router en als accespoint ingezet. Het duidelijke menu helpt bij het schakelen tussen deze twee mogelijk heden. Daarna was het tijd om de mesh router in te zetten. Ook hierbij eerst voorbereiden door de modem aan de laptop te koppelen en in te stellen. Daarna via de browser de mesh-router contact laten maken met de eerste router en zie daar de router wordt gevonden en er wordt verbinding via Wifi gemaakt De mesh-router neemt de instellingen van de eerste router automatisch over. Nog een keer beide routers resetten en ze op de gewenste plaats zetten. De eerste router in de meterkast op de begane grond, de mesh router op de eerste etage. Samen geven ze een goed bereik in het hele huis en een groot deel van de tuin.

Ik heb de verbinding tussen de routers getest met en zonder ethernet kabel. Er is slechts een hele kleine snelheidsafname te merken. Ik heb de routers nu twee weken in huis zonder de ethernet kabel en de performance en de bereikbaarheid is goed. Met name de 5G verbinding is voldoende sterk.
Het aantal Mesh knooppunten kan eenvoudig worden uitgebreid en ook is het eenvoudig mogelijk een gastnetwerk op te tuigen
Met behulp van een Wifi test gekeken welke wifi kanalen het minst in gebruik zijn en deze kanalen gekozen met behulp van de duidelijk app die ik op mijn telefoon heb geïnstalleerd.
Router App.
De uitgebreide Asusrouter app biedt allerlei mogelijkheden voor het beheren van de routers. Hij bevat onder andere een System Monitor, de mogelijkheid voor een Netwerk Diagnose en Firmware update. De instellingen kunnen eenvoudig worden geback-upt zodat deze eenvoudig kunnen worden teruggezet indien je een keer teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Ook bestaat de mogelijkheid voor het installeren van plugins van Asus en van derden zoals bijvoorbeeld Asus Aiplayer voor het streamen van muziek.
Ook via http://router.asus.com kun je eenvoudig inloggen op de router en krijg je een pagina met instellingen te zien. Aangezien ik een Synology nas heb met daarop een mailserver met eigen domein is het noodzakelijk om de nodige poorten te forwarden naar het (vaste) IP adres van mijn Nas. Ook het instellen van ‘port forwarding’ en het vaste IP adres voor de NAS verloopt eenvoudig.
Wat viel op.
Ik heb de routers nu 3 weken in gebruik. Ook na een stroomstoring in de wijk zijn er geen problemen opgetreden en kwam het netwerk zonder hulp weer opgang nadat de stroomvoorziening was hersteld. Met meer dan 35 aangesloten devices (bedraad en onbedraad) ben ik niet tegen problemen aangelopen.
Dagelijks gebruik
Het bereik en de snelheid zijn goed. Het is zonder haperen mogelijk om er een film met te streamen terwijl tegelijkertijd in een andere ruimte muziek wordt gestreamd. Ook op wat grotere afstand in de tuin geen problemen met bereik en snelheid met surfen op laptop het het downloaden van bestanden.

Conclusie
Asus zet hiermee een goed product neer waarmee ik de Wifi dekking in huis goed heb kunnen verbeteren.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Goed bereik
  • Goede App ondersteuning
  • Mesh netwerk eenvoudig uitbreidbaar

Minpunten

• Prijs

PvdP 21-09-2018

Dankzij deze oplossing overal WiFi in huis

Installatie
Na ontvangst van de 2x ASUS Aimesh AC1900 routers, in tegenstelling tot meestal, dit keer wel eerst de ‘quick start guide’ gelezen. De handleiding is wel heel erg beknopt. De dag erna nog een keer gelezen en aan de slag gegaan met de installatie. Heb de router aan mijn Ziggo modem gekoppeld en de router met een ethernet kabel aan mijn laptop. De installatie van de eerste router verliep eenvoudig en was zo gebeurd. Maar toen was de vraag hoe je de tweede router als Aimesh node instelt. Dit vond ik niet duidelijk beschreven in de korte handleiding. Via de optie ‘Geavanceerde instellingen’ is het gelukt om de ene router als router en de ander als node in te stellen. Mijn eerste indruk was hierdoor toch wel enigszins teleurgesteld, had verwacht dat de installatie eenvoudiger zou gaan.

Voordeel is wel dat je de WiFi SSID’s alleen op de router hoeft in te stellen, deze worden automatisch overgenomen op de node.

Nadat ik de twee routers had ingesteld op de eettafel heb ik de ene router in de meterkast geplaatst, naast het Ziggo kabelmodem en de andere op de zolder (derde verdieping). In eerste instantie niet bekabeld de twee routers gekoppeld en dat werkte goed. Maar aangezien ik toch een ethernet kabel vanuit de meterkast naar zolder heb liggen, heb ik de twee bekabeld gekoppeld.

Via http://router.asus.com kun je eenvoudig inloggen op de router en krijg je een pagina met instellingen te zien. Aangezien ik een Synology nas heb met daarop een mailserver met eigen domein is het noodzakelijk om de nodige poorten te forwarden naar het (vaste) IP adres van mijn Nas. Ook het instellen van ‘port forwarding’ en het vaste IP adres voor de NAS verloopt eenvoudig.

Firmware update
Ik heb ook een firmware update gekregen, kreeg de melding toen ik met mijn mobieltje de Asus router App gebruikte dat er een nieuwe update beschikbaar was. Het updaten werkte prima. De update werd automatisch op de router en de node uitgevoerd en na 3 minuten was de router weer gereed.

Opvallend
Bij mij viel om de twee dagen ongeveer de WiFi verbinding volledig weg, op mijn mobiel kon ik dan ook beide SSID’s die ik had ingesteld niet terugvinden. Na de firmware update is dit niet meer voorgekomen.

Wat me nog meer opvalt is dat niet alle links naar FAQ’s die op de pagina’s achter http://router.asus.com zijn opgenomen werken. En ondanks dat de taal is ingesteld op Nederlands, worden bepaalde zinnen gedeeltelijk weergegeven in het Engels.

Dagelijks gebruik
Maar goed dit laatste is een klein detail, het gaat natuurlijk om de werking van de router en node. Ten opzicht van mijn Synolgy router heb ik in het kantoor in de garage met de Asus router wel een beter bereik. Op de eerste verdieping is het WiFi bereik ook, iets, beter, 4 streepjes bereik ipv 3 zoals mijn zoon het verwoordde. Als ik de node op zolder uitzet is het WiFi bereik op zolder wel minder ten opzichte van mijn Synology router. Ik heb de indruk dat de router wel sneller reageert tijdens het surfen op het internet, de pagina’s lijken sneller op het scherm te verschijnen. Ook tijdens het spelen van Fortnite geen last gehad van vertragingen. Bij het bekijken van een Youtube filmpje, lopend van de zolder naar het kantoor, naar de tuin en terug naar zolder blijft het filmpje zonder haperingen afspelen.

In het dagelijks gebruik bevalt de router en node erg goed, op de onderbrekingen van het WiFi signaal voor de firmware update na dan.

Conclusie
Al met al een hele mooie oplossing om het WiFi bereik in en om je huis aanzienlijk te verbeteren en waarbij de router en node goed en eenvoudig samenwerken.

Pluspunten

• Goed WiFi bereik
  • Goede samenwerking router en node
  • Goede roaming
  • Snelle router

Minpunten

• Prijs

a3bergwerff 16-09-2018

Wifi Mesh systeem met uitgebreide beveiligingsmogelijkheden

Geschreven voor: Asus AiMesh AC1900

Er werd mij gevraagd om dit systeem (2 x RT-AC67U) te testen. Wat mij direct opviel bij het uitpakken is dat de routers niet zo groot zijn te opzichte van andere merken.

Het installeren is vrij eenvoudig. Je zet 1 van de routers aan en vervolgens maak je verbinding, via de kabel of het SSID, en je kan direct aan de slag om de router zo in te stellen als je wilt. Je opent je browser en je gaat naar http://router.asus.com. Het instellen van het gastennetwerk is ook snel gebeurt. Je kan hierbij aangeven of de gast toegang mag krijgen tot je interne netwerk, het gebruik van het gastennetwerk kan met een maximale tijd worden ingesteld en tevens is het mogelijk om hier een beperking van de bandbreedte in te stellen.

Mijn advies is om de eerste router zoveel mogelijk in te stellen en vervolgens de tweede router te koppelen aan het netwerk. In mijn geval heb ik de tweede router op zolder geplaatst via een PowerLine adapter. Het Wifi signaal was te zwak om vanaf de woonkamer de zolderverdieping te bereiken. We hebben het hier dan ook over twee betonnen vloeren die het signaal dusdanig verstoren dat het te zwak was om op te pakken. Geen probleem in mijn ogen, want ik ben nog geen wifi routers (op de consumentenmarkt) tegen gekomen die door 2 betonnen vloeren komt.

Het koppelen van de tweede router was ook appeltje eitje. Je zet de tweede router aan, wacht totdat deze actief is en vervolgens laat je de basis router zoeken naar andere AiMesh-knooppunten. Als deze gevonden is dan voeg je deze dus toe aan je netwerk.

De beveiligingsinstellingen:
- je kan de router een scan laten uitvoeren van de instellingen die je op dat moment gebruikt. Zijn er punten waarvan de router vindt dat deze niet goed zijn, dan krijg je dit in een pop-op venster te zien. Vervolgens kan je klikken bij de instelling waarvan deze beveiliging technisch niet goed zou zijn. Je komt dan direct bij de bewuste instelling terecht. Het kan dus voorkomen dat je een waarschuwing krijgt maar je zelf een bewuste keuze heb gemaakt om deze instelling te gebruiken. Let dus op, het systeem laat je bewust worden van bepaalde instellingen.

- Door middel van een plugin van TrendMicro worden niet te vertrouwen websites geblokkeerd. Deze blokkering is op basis van een database van TrendMicro. Het kan overigens wel voorkomen dat hier false-positives tussen zitten. Veel hardware wordt namelijk geleverd met vooraf geinstalleerd software van de hardware leverancier. Op basis van de lijst van geblokkeerde websites kan je zelf wel onderzoek doen wat voor soort website het is.

- Intrusion Prevention System (IPS) verhindert dat spam of DDoS uw apparaat aanvalt en blokkeert boosaardige binnenkomende pakketten om uw router te beschermen tegen aanvallen op de kwetsbare punten van uw netwerk. Dit detecteert ook verdachte uitgaande pakketten om het geïnfecteerde apparaat te zoeken en dan te voorkomen dat het als slave wordt ingenomen door Botnets. Je ziet hierbij ook een overzicht op welk netwerk component deze "aanvallen" plaats vinden. In mijn geval zag ik een MAC-adres staat welke niet direct in mijn interne netwerk voorkomt. Ik trok hierbij de conclusie dat dit waarschijnlijk het MAC-Adres van de WAN-verbinding van de router moet zijn. Helaas kan je via de webinterface nergens het MAC-adres van de router vinden. Als dit mogelijk zou zijn, dan je kan dus ook achterhalen of het inderdaad de router is die "aangevallen" wordt.

- Infected Device Prevention and Blocking (Preventie en blokkeren van geïnfecteerde apparaten) verhindert dat het netwerkapparaat als slave wordt ingenomen door Botnets of Zombies en voorkomt dat uw vertrouwelijke informatie worden gestolen of dat andere computers worden aangevallen. Bij dit overzicht vind je de netwerkcomponenten terug die mogelijk geïnfecteerd zijn. Ik kan hier niet veel over vertellen omdat er bij mij geen clients werden gevonden. :)

- Ouderlijk toezicht. Deze optie is wel mooi. Je krijgt hier ruim voldoende instellingen om te voorkomen dat de apparatuur die gekoppeld wordt aan ouderlijk toezicht en de bijbehorende categorien daadwerkelijk ook de websites e.d. kunnen bezoeken die hieraan gekoppeld zijn. De koppeling aan de categorie is op basis van MAC-adres. Het is dus handig als je dit voor je kinderen wilt gebruiken dat het MAC-adres of de naam van het apparaat bekend is. Daarnaast heb je nog een andere mogelijkheid om aan te geven dat de apparatuur alleen tijdens een bepaalde tijdperiode (bijv 8:00 en 21:00) op het internet kan.

Na alles te hebben ingesteld ben ik gaan testen door het hele huis.
Test via speedtest:
- In de woonkamer, waar de basis router ook staat, was de verbinding snel en stabiele. Door gebruik te maken van Speedtest zag ik dat mijn download- en upsnelheid over de 5Ghz verbinding bijna de gehele bandbreedte van mijn internetverbinding gebruikt kon worden (200MB/20MB). Op het 2.4 Ghz netwerk was dit minder, maar dat vind ik ook niet raar.

- Op de 1e verdieping haalde ik op enkele plekken 80MB downloadsnelheid,maar soms ook slechts 30MB. Dit afhankelijk van de plek op de 1e verdieping.

- Op zolder, waar de tweede router staat, kwam ik ook niet hoger dan 80MB. De oorzaak hiervan zal liggen aan het feit dat deze tweede router via een PowerLine adapter verbonden is met de basis router. De verbinding was wel stabiel.

Test via een Netflix stream: Ik heb de film gestart in de woonkamer. Er was een kleine hick-up toen ik op een deadspot kwam op de 1e verdieping, dit was echter van korte duur toen de laptop verbonden werd met de router op zolder. De roaming kan in mijn ogen beter.

De Asus Router App. De app is prettig in gebruik. Je kan hier in principe alle instellingen mee beheren wat ook via de WebGui kan. Echter is de WebGui hier in overzichtelijker. Misschien dat Asus hier nog wat mee kan doen.

Ten opzichte van mijn huidige router (Netgear Nighthawk AC1900) merk ik in de woonkamer weinig verschil. De snelheid en beschikbaarheid van het wifi op de 1e verdieping en zolder is wel beter. Maar daar maak ik op dit moment gebruik van een oude router die ook in te stellen is als AccessPoint.

De eerste 2 dagen was het Wifi niet erg stabiel. Ik heb beide Asus routers twee keer moeten herstarten omdat er geen internetverkeer meer mogelijk was. Na deze 2 dagen was het stabiel en werkte alles zonder problemen.

Het enige voordeel ten aanzien van mijn huidige opstelling is dat je centraal alles kan instellen en de iets hogere snelheid die behaald wordt op de andere verdiepingen.

Pluspunten

• Sneheid
  • Uitgebreide mogelijkheden
  • Goed bereik
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Prijs
  • Prijsverschil tussen 1 of 2 routers is niet groot
  • Roaming niet 100% betrouwbaar

AndreK 30-08-2018

Snelle wifi en groot bereik

Geschreven voor: Asus AiMesh AC1900

In de verpakking zitten 2 identieke ac1900 routers. Eerst de 1 router aangesloten.
De wan poort is een ethernet poort. Deze heb ik aangesloten op mijn ZIGGO modem.
De router zend standaard 2 ssid’s uit. Een op 2GHz en de ander op 5 GHz.
Als er connectie wordt gemaakt met een van deze SSD’s dan wordt automatisch de setup gestart.
Nu kunnen er nieuwe SSID’s worden aangemaakt met de juiste beveiliging.
Tevens moet gekozen worden welke functie de wifi router gaat vervullen.
Ik heb gekozen voor de airmesh router om deze functionalitiet te testen.
Voor de airmesh functionaliteit is een airmesh router en teminste 1 airmesh node nodig.
De eerste router wordt geconfigureerd als een airmesh router.
Tevens heb ik een SSID met wpa2 personal met PSK aangemaakt voor zowel 2 als 5 Ghz.
DHCP staat standaard zowel op wan als lan aan.
Daarna “geconnect” met het 5 GHZ SSID.
Ik heb een test gedaan met een copy van mijn NAS naar mijn laptop een haalde een snelheid van 44 MB/s.
Connectiespeed van mijn wifi adapter geeft 866,7 Mbps aan.
Kopie is dus behoorlijk snel.
Daarna de 2e router uitgepakt en naast de geconfigureerde router geplaats (dit wordt aangeraden in de handleiding) om deze router te configureren als airmesh node.
De router niet op het bedraad aangesloten.
Daarna met het standaard SSID “geconnect” en in de wizard voor airmesh node gekozen.
De router komt in een soort zend stand te staan en er wordt verzocht om via de airmesh router de node toe te voegen.
Dus ingelogt op de aitmesh router die eerder is geconfigureerd en daarna gekozen voor toevoegen van airmesh node.
De airmesh router vind de airmesh node en gaat een aantal checks doorlopen en de firmware gelijk trekken aan de airmesh router.
De airmesh node wordt dan toegevoegd en zend dan dezelfde SSID’s uit als de airmesh router.
De setup is dus vrij eenvoudig. Ik heb de airmesh router nu in de bijkeuken gezet om buiten meer ontvangst te krijgen.
Wat mij eerst opviel is dat het signaal van de airmesh node niet heel sterk was. Dit kun je bekijken in de aitmesh router in de network map in het menu door op de airmesh node klikken.
De volgende dag was het signaal veel beter dus de routers optimaliseren de onderlinge verbinding na een beplaade tijd.
Het bereik in de tuin is nu een stuk beter door de airmesh node op een goede lokatie te zetten.
Ik heb dit ook getest op de bovenverdieping en hier wordt het ontvangst ook verbeterd.
De router heeft een flink aantal opties waaronder een guest network, DMZ, WPA2 enterprise met radius server en vele andere opties.
Ik heb ook nog even gekeken naar de asus router app. Via dez app kun je aantal instellingen aanpassen in de router zoals parental console of wifi instellingen.
Ook zijn er een aantal tools te vinden voor het veilig maken van je wif\router en traffic analyzer.
De app is overzichtelijk en intuitief.
Conclusie: Een uitgebreide router met vele mogellijkheden en goede snelheid over wifi.
De airmesh functionaliteit met de bijgeleverde router geeft een betere wif dekking in en om het huis.
Nadeel is dat het best wel een prijzige optie is en dat een volwaardige router gebruikt wordt als airmesh node waarop niets is in te stellen.

Pluspunten

• snelle router
  • veel mogelijkheden
  • eenvoudige installatie
  • groot bereik

Minpunten

• prijs
  • zonde van de functionaliteit airmesh node

ITfixe 29-08-2018

AiMesh systeem met veel imposante mogelijkheden!

Geschreven voor: Asus AiMesh AC1900

Het systeem is getest met 2x een ASUS RT-AC67U. Na een eenvoudige setup van de eerste router heb ik de twee wifi-devices verder bij elkaar uit de buurt gezet. De ene beneden,.... de andere op zolder. Wat opvalt is dat het wifi-bereik van beide routers erg goed is. Ze staan wel zo ver van elkaar verwijderd dat ik een naadloze overgang zou verwachten bij het roamen. Van het ene apparaat naar de andere. Dit is niet het geval. De wifi-verbinding valt weg en er moet handmatig opnieuw een connectie worden gemaakt. Na het opnieuw maken van deze verbinding wordt wél verbonden met de beste node. De systeem beschikt over een enorm uitgebreide interface met heel veel enterprise niveau opties. Zoals Radiusserver, traffic analyse, VPN server, netstattool etc. Doorgaans tref je deze zaken alleen aan in een router OS als DD-WRT. De netwerkprotection en parental controls maken het geheel tot een volledig systeem dat wellicht z'n roaming verbetert met een toekomstige firmware update.

Pluspunten

• Gemakkelijk instelbaar
  • Veel opties
  • Veel opties configureerbaar
  • Bereik verder uit te breiden dan Meshsystemen
  • Remote benaderbaar

Minpunten

• Roaming werkt out-of-the-box niet zoals het hoort
  • Aimesh werkt nu alleen met duurdere Asus modellen